Direkte handling | Forum

Mathias Feb 21 '14

Vi er nogle aktivister, primært fra København, som forsøger os med en aktivismeform, der er mere direkte og grænseoverskridende end folderuddeling, madboder, filmvisninger og foredrag. Inspireret af og i samarbejde med amerikanske Direct Action Everywhere, har vi foreløbig indledt en kampagne rettet mod Irma. Her er et link til Facebook-eventen for næste aktion, som finder sted i morgen: https://www.facebook.com/events/702657056422365/?fref=ts 

Vi har tænkt os at udføre lignende aktioner fremover med jævne mellemrum, dels rettet mod Irma, men også mod andre strategisk udvalgte led i dyreindustrien. Håbet er at mange flere veganere vil slutte sig til os. Jeg mener, der er behov for direkte handling, hvis vi vil opnå dyrefrigørelse. Læs evt. vedhæftede artikel, 'Boycott Veganism' som, skønt den kan forekomme provokerende med sin titel og hårde kritik, indeholder en del virkelig gode pointer omkring, hvordan dyrerettighedssagen frames og bør frames. 

Hvem vil med ud og kæmpe for dyrefrigørelse? 

Vedhæftede:
  Boycott veganism.pdf (108.73Kb)
Klas Møller Feb 21 '14

Tak for god læsning. Meget provokerende, men det er sandheden altid. Jeg skal have læst den igen. 

Kender du Gary Yourofsky?

Mathias Feb 22 '14

Velbekomme, jeg er glad for, at du fandt artiklen interessant. Ja, jeg er en stor beundrer af Gary Yourofsky, men samtidig nærer jeg en vis skepsis for den hans stigende idol-status i bevægelsen. Som jeg skrev i et interview til Direct Action Everywhere:

Do you have any heroes or role models as an activist? 

Steve Best has said: “Don’t tie yourself to a philosophy, don’t tie yourself to a dogma. Not any philosophy, not any dogma, not any figure, not any person, not Gandhi, not King, not anybody…” I think this is a good message. It is great to have inspirational figures within a movement but I do not think it is a good idea to idolize anyone like it is happening with for instance Gary Yourofsky (whose passion and work I do admire a lot). It is important that we think for ourselves and that we believe in our own power of judgment and our own abilities to create change.

Kunne du være frisk på at deltage i nogle aktioner fremover? Vi har lige med stor succes været i Irma i dag. Jeg lægger en video op snarest og smider et link her.

Klas Møller Feb 22 '14

Jeg vil gerne se videoen.

Kan du ikke fortælle mig, hvordan vi opnår dyrebefrielse ved at gå i Irma, det er ret væsenligt for om jeg har lyst til at være med. Jeg er enig i at jeg bør gøre mere end jeg gør nu.

Jeg prøver at undersøge Direct Action Everywhere, har ikke hørt om det tidligere. 

Mathias Feb 22 '14

Hermed videoen: http://www.youtube.com/watch?v=l2Ha5DzEoEE

Mht. de strategiske betragtninger bag aktionerne i Irma copy-paster jeg lige lidt fra forskellige steder, jeg har forklaret det:

Hvorfor Irma? Fordi Irma i særlig grad udmærker sig ved at promovere "dyrevelfærd" - "glade frilandsgrise" og "frie høns". Vi retter vores aktion mod Irma, for at konfrontere Irma såvel som de handlende med den vold og undertrykkelse, som nødvendigvis altid er implicit i menneskers udnyttelse af andre dyr og deres kroppe.

Jeg forstår godt, hvis man umiddelbart tænker, om der ikke er nogen, som er værre og mere oplagte. Men for os at se er Irma, netop det mest oplagte mål, eftersom Irma opretholder myten om "humant produceret kød". Aktionernes formål er at afmontere den myte. I USA, hvor Direct Action Everywhere's aktuelle kampagne er målrettet fastfoodkæden Chipotle, bliver aktivisterne også spurgt af ligesindede, "hvorfor lige Chipotle, de er da nogen af de bedre?" Men svaret er, at når Chipotle's CEO erklærer, at man vil drive forretning "without exploiting animals" blotter de sig mere end nogen andre for et angreb på idéen om, at man på "human" vis kan dræbe nogen, som ikke ønsker at dø. Når alt kommer til alt, er spørgsmålet selvfølgelig om man tror på at "dyrevelfærd" er et skridt på vejen mod dyrefrigørelse, eller om man tror, det er det modsatte. Jeg tror ikke "dyrevelfærd" fører til dyrefrigørelse. Uanset hvor "godt" dyrene ender med at få det - hvis "dyrevelfærd" rent faktisk havde en chance for at vinde frem for alvor - ender vi stadig et sted, hvor folk endnu ikke har taget det afgørende spring i deres bevidsthed, som gør dem i stand til at erkende speciesismen og stige ned fra den antropocentriske pedestal, de anskuer verden fra. Jeg tror vi bør tage den store kamp fra starten af, uanset hvor håbløs den kan se ud, og uanset hvor sure folk bliver og hvor meget de griner af os til at begynde med. Det var også vilkårene for kvinder og sorte, da de kæmpede for lige rettigheder.

Pointen med aktioner som disse er netop at skabe røre og gradvist normalisere det anti-speciesistiske budskab. Nu ved de kunder, der har overværet aktionerne, at vi findes, og næste gang de hører budskabet et andet sted, er det ikke så fremmet for dem. Ambitionen er ikke at vinde nogen over i første forsøg, men at så et frø i folks bevidsthed. Så længe de husker ordet "vold" i forbindelse med "kød" er aktionen vellykket.

Som en aktivist fra DxE siger i en video: "Animal Liberation will only come about if we create a cultural climate of saying no to violence and exploitation".

Forestil dig, at alle, som går ind for dyrefrigørelse begyndte at lave aktioner som disse. Aktionen i dag, d. 22. januar, blev udført i 19 storbyer, primært i USA men også i København, Lissabon og Paris. DxE startede deres aktiviteter i October sidste år i én by. Hvis man forestiller sig at udviklingen fortsætter, så tror jeg ikke det varer mange år før de fleste har hørt om dyrefrigørelse, og vores bevægelse vil for alvor have sat en agenda, som resten af samfundet bliver nødt til at forholde sig til.

Forummets indlæg er redigeret af Mathias Feb 22 '14
Klas Møller Feb 23 '14
Det lyder som en skide god plan. Er det primært på facebook at du/i deler information om aktionerne? Jeg spørger fordi jeg forsøger at lokke migselv til at deltage. 

Det ville være fedt hvis du puttede den information, som du lige har givet mig i beskrivelsen på din youtube video, og et link til hvor man kan finde mere information. Så har folk mulighed for at joine/følge med.
Forummets indlæg er redigeret af Klas Møller Feb 23 '14
Mathias Feb 24 '14

Fedt. God idé, at tilføje informationen til videoen. Ja, vi arbejder primært via facebook, og så er alle os, der indtil videre har deltaget aktive i Go Vegan, men aktionerne foregår ikke i Go Vegan regi, vil jeg lige understrege. Jeg skal nok sørge for at holde dig orienteret om de næste aktioner, når de er blevet planlagt.

king Mar 30

cc20180331

oakley sunglasses outlet   supreme shirts   canada goose jackets   adidas campus shoes   moncler jackets   canada goose outlet store   polo ralph lauren outlet   ugg outlet store   michael kors outlet online   coach outlet online   coach factory outlet online   canada goose jackets   coach outlet online   adidas outlet online   canada goose jackets   yeezy boost   ecco outlet   hermes handbags   adidas nmd r1   mlb jerseys cheap   cheap ugg boots   moncler uk   oakley sunglasses outlet   ralph lauren sale   coach factory outlet   canada goose jackets   michael kors outlet store   uggs outlet   adidas nmd r1   coach factory outlet online   cheap nfl jerseys wholesale   coach outlet online   ugg boots   pandora jewelry outlet   air jordans   discount oakley sunglasses   adidas yeezy   cheap air jordans   coach outlet online   prada outlet online   supreme uk   ray bans   ralph lauren outlet online   christian louboutin shoes   coach factorty outlet store   michael kors outlet   coach factory outlet online   columbia sportswear outlet   air jordan shoes   michael kors outlet store   canada goose jackets   ugg outlet store   air max 90   coach outlet online   mcm bags   coach factory outlet   mulberry outlet uk   michael kors   retro 11   fitflops sale   birkenstock sale   burberry outlet online   pandora charms   michael kors outlet online   nba jerseys wholesale   canada goose coats   ralph lauren   supreme clothing   cheap ray ban sunglasses   canada goose outlet online   fitflops sale clearance   polo ralph lauren outlet online   red bottoms   tory burch outlet online   canada goose jackets   coach outlet store   ugg canada   pandora charms outlet   adidas   adidas yeezy boost   moncler outlet online   canada goose jackets   timberland boots   moncler jacket   nike outlet   jordan shoes for sale   louis vuitton outlet online   nike air max 2018   longchamp bags   pandora jewelry store   coach factory outlet   canada goose   ralph lauren outlet online   caterpillar boots   birkenstock shoes outlet   mbt   cheap ugg boots   michael kors outlet online   uggs   mlb jerseys wholesale   fitflop shoes   michael kors outlet store   moncler outlet online   longchamp outlet store   nike outlet store   canada goose sale   pandora charms   yeezy shoes   nike outlet store online   adidas originals   ugg boots outlet   philipp plein   mulberry   michael kors outlet store   coach factory outlet   fitflop sandals   pandora jewelry outlet   tory burch outlet store   vans outlet   canada goose   mulberry uk   rolex replica watches for sale   uggs outlet   rolex replica watches   coach factory outlet online   coach outlet store online   uggs outlet   coach factory outlet online   oakley sunglasses for women   yeezy boost 350   salvatore ferragamo shoes   mulberry handbags   louis vuitton factory outlet   cheap oakley sunglasses   louboutin shoes   ralph lauren uk   michael kors outlet clearance   coach factory outlet online   ferragamo shoes   cheap jordan shoes   canada goose jackets   hermes bag   michael kors   kate spade handbags   fitflops sale   uggs outlet   jordan shoes   coach outlet online   ralph lauren outlet   michael kors   coach outlet online   michael kors outlet store   ugg boots sale   pandora charms sale   moncler coats   cheap jordans   adidas superstar shoes   longchamps   kate spade outlet online   converse all star   converse outlet   ralph lauren outlet online   moncler sale   nike sneakers   supra for sale   michael kors bags   timberland outlet store   ralph lauren outlet online   michael kors outlet clearance   birkenstock uk   louis vuitton factory outlet   polo ralph lauren outlet online   birkenstock shoes   oakley sunglasses outlet   polo ralph lauren outlet   adidas store   adidas yeezy shoes   adidas ultra boost   ugg boots outlet   coach outlet online   supra for sale   moncler jackets   hermes bags   moncler outlet online   longchamp outlet   nike air max 97   cheap oakley sunglasses   michael kors handbags   pandora charms sale clearance   cheap oakley sunglasses   yeezy boost 350   cheap air jordans   air jordan retro   pandora outlet   valentino outlet   birkenstock outlet   ugg boots   nfl jerseys   mlb jerseys cheap   north face outlet   oakley sunglasses outlet   coach outlet online   polo ralph lauren outlet online   canada goose jackets   cheap jordan shoes   longchamp bags   birkenstock outlet store   canada goose jackets   coach outlet online   moncler outlet online   coach outlet store   asics outlet   coach outlet store online   canada goose sale   coach outlet online   nike outlet store   ugg canada   pandora outlet   polo ralph lauren outlet online   canada goose   cheap ray ban sunglasses   air max   cc20180331